Σε ένα δομημένο και προστατευμένο περιβάλλον με κατάλληλο εξοπλισμό εφαρμόζουμε τη μέθοδο-θεραπεία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης (Sensory Integration). Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι μια εγγενής νευροβιολογική διαδικασία και αφορά την ολοκλήρωση και αποκωδικοποίηση του αισθητηριακού ερεθίσματος στον εγκέφαλο. Αντίθετα, η δυσλειτουργία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης αποτελεί μια διαταραχή όπου τα αισθητηριακά δεδομένα δεν οργανώνονται κατάλληλα στον εγκέφαλο με αποτέλεσμα την πρόκληση διαφόρων προβλημάτων στην ανάπτυξη, την επεξεργασία της πληροφορίας και γενικότερα στη συμπεριφορά του ατόμου.
Με την απουσία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης, επηρεάζονται οι δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την μάθηση, την κίνηση, την συναισθηματική ωριμότητα και την κοινωνική συμπεριφορά, τη διαχείριση του άγχους, το παιχνίδι και κατ' επέκταση το σχολείο. Μέσα από τη μέθοδο που εφαρμόζουμε, τα παιδιά διασκεδάζουν και απολαμβάνουν τις δραστηριότητες/παιχνίδια και λαμβάνουν όλες εκείνες τις αισθητηριακές πληροφορίες, ώστε μέσω αυτών να έλθει η ολοκλήρωσή τους.
Στις ΗΠΑ, καθώς επίσης και στα μεγαλύτερα Κέντρα Αποκατάστασης διεθνώς χρησιμοποιείται η μέθοδος αυτή και σημειώνει απίστευτα αποτελέσματα, κυρίως στον αυτισμό. Η παροχή της θεραπευτικής βοήθειας είναι αποκλειστικά εξατομικευμένη και σε συνεργασία με άλλες μεθόδους παρέμβασης βοηθάει και ενθαρρύνει το παιδί να προσπαθήσει και να λειτουργήσει αυτόνομο.
Τρεις είναι οι βασικές αισθήσεις στις οποίες εστιάζεται η αισθητηριακή ολοκλήρωση: η απτική, η ιδιοδεκτική και η αιθουσαία. Η διασύνδεσή τους σχηματίζεται πριν τη γέννηση και συνεχίζει να αναπτύσσεται καθώς το παιδί ωριμάζει και αλληλεπιδρά με το περιβάλλον του. Οι τρεις αυτές αισθήσεις αλληλοσυνδέονται, αλλά συνδέονται και με τις υπόλοιπες αισθήσεις του εγκεφάλου. Αναλυτικότερα:
Απτική
Η απτική αφορά την αίσθηση της αφής και τα απτικά ερεθίσματα τροφοδοτούν τον εγκέφαλο. Έτσι, εκτός από πηγή συναισθημάτων, μας δίνουν λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με το σώμα, και συγκεκριμένα το στόμα, τα χέρια και τα δάκτυλα, που μας κάνουν ικανούς να ανταποκριθούμε με μεγάλη ακρίβεια και επιδεξιότητα. Μια δραστηριότητα που περιλαμβάνει πολλές συγκεκριμένες απτικές αισθήσεις είναι το γράψιμο.
Ιδιοδεκτική
Είναι η αίσθηση που αφορά τη θέση του σώματος. Το πως κινούνται τα μέρη του σώματός μας είναι αποτέλεσμα των πληροφοριών που οι αισθήσεις αυτές παρέχουν και μας καθιστούν ικανούς να κατευθύνουμε τις κινήσεις των χεριών μας και των ποδιών μας με δεξιότητα, χωρίς να χρειάζεται διαρκώς να προσέχουμε τι κάνουμε. Παραδείγματα δραστηριοτήτων που απαιτούν καλή ιδιοδεκτικότητα είναι το γράψιμο, η οδήγηση αυτοκινήτου, κ.τ.λ.
Αιθουσαία
Είναι η αίσθηση της ισορροπίας, του συντονισμού και της κίνησης. Κάθε φορά που μετακινούμε ή αλλάζουμε τη θέση του κεφαλιού μας οι αιθουσαίοι υποδοχείς, που είναι τοποθετημένοι στο εσωτερικό αυτί, ενεργοποιούνται. Το αιθουσαίο σύστημα επηρεάζει τον μυϊκό τόνο και τον συντονισμό των δύο πλευρών του σώματος, των κινήσεων των ματιών μας. Μας βοηθά να ισορροπούμε και να τοποθετούμαστε στο χώρο
Οι αιθουσαίες αισθήσεις μας κάνουν ικανούς να κρατάμε το κεφάλι μας όρθιο ενάντια στη βαρύτητα, να καθόμαστε ίσια και να ισορροπούμε στο ένα πόδι. Επίσης, να αιωρούμαστε σε μία κούνια, να αντιγράφουμε πράγματα από ένα πίνακα και να στριφογυρίζουμε γύρω από τον εαυτό μας.
Οι ενδείξεις Δυσλειτουργίας Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης είναι:
- Ο Στατικός Έλεγχος, που μπορείτε να τον αντιληφθείτε όταν το παιδί σας ρίχνει το κεφάλι όταν κάθεται και χρειάζεται υποστήριξη όταν στέκεται πολύ ώρα όρθιο, καθώς επίσης και όταν εκείνο καμπουριάζει.
- Η Λεπτή Κίνηση, κατά την οποία έχει δυσκολία στον χειρισμό αντικειμένων όπως το ψαλίδι και το μολύβι και αντιμετωπίζει δυσκολίες στο δέσιμο κορδονιών, στο κούμπωμα ή το ξεκούμπωμα κουμπιών.
- Η Αδρή Κίνηση, όπου το τρέξιμο, το πήδημα, το κουτσό πραγματοποιούνται με ιδιόμορφο τρόπο ή ακόμη και καθόλου. Επίσης, όταν παραπατάει, σκοντάφτει και πέφτει εύκολα πάνω σε άλλους ή αντικείμενα. Αποτέλεσμα όλων αυτών των αδεξιοτήτων είναι η γενικευμένη δυσκολία του στα αθλήματα, ακόμα και στο ποδήλατο.
- Οι Αντιληπτικές Δεξιότητες, που αφορούν τη δυσκολία στην ταύτιση και τη συσχέτιση αντικειμένων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το χάσιμο των γραμμών στην αντιγραφή ή το διάβασμα και η δυσκολία στην κατασκευή παζλς.
- Οι Γνωστικές Δεξιότητες που εντοπίζονται στην διασπαστικότητα και στη δυσκολία γενίκευσης των γνώσεων.
- Οι Ψυχοκοινωνικές Δεξιότητες που αφορούν την χαμηλή αυτοεκτίμηση και τα συναισθηματικά ξεσπάσματα.
- Η Αισθητηριακή Επεξεργασία που εκδηλώνεται με την υπερευαισθησία σε αισθητηριακά εισερχόμενα ερεθίσματα. Όταν αγγίζει τα πάντα ή αποφεύγει να τα αγγίζει, όταν δεν ανέχεται τις αγκαλιές ή αντίθετα όταν λατρεύει τη σωματική επαφή, όταν φοβάται την κίνηση ή αντίθετα όταν κινείται συνεχώς, είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά δείγματα της Αισθητηριακής Επεξεργασίας.
Η μέθοδος της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης απευθύνεται σε:
- Βρέφη που έχουν γεννηθεί πρόωρα
- Παιδιά με αυτισμό και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές
- Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
- Άτομα με εγκεφαλική βλάβη
Θεραπευτική παρέμβαση
Στο κέντρο μας, η θεραπεία είναι σχεδιασμένη ανάλογα με τις ανάγκες κάθε παιδιού. Πρόκειται για μια δυναμική και διασκεδαστική διαδικασία, κατά την οποία το παιδί κατακτά τον αυτοσεβασμό του και μέσα από την αμφίδρομη σχέση με τον θεραπευτή του μαθαίνει να χρησιμοποιεί όλο το δυναμικό του. Αντιλαμβάνεται τη μέθοδο ως παιχνίδι στο οποίο αναδεικνύονται οι δυνατότητές του και όχι οι αδυναμίες του και παράλληλα ενεργοποιούνται όλα τα αισθητηριακά του αισθήματα. Και αυτός είναι ο θεραπευτικός στόχος της συγκεκριμένης μεθόδου. Να βοηθήσει το παιδί στην οργάνωση του κεντρικού νευρικού του συστήματος, να αποκαταστήσει τον συντονισμό και τον έλεγχο της αισθητηριακής πληροφορίας και να το βοηθήσει στην ανάπτυξη μιας πιο οργανωμένης αντίδρασης στο αισθητηριακό ερέθισμα.