H παιδιατρική Εργοθεραπεία είναι μια επιστήμη η οποία βασίζεται στη νευρολογία και στο πως εξελισσεται ανταπτυξιακά το παιδί. Έχει ως σκοπό, μέσω της χρήσης σκόπιμων και στοχευμένων δραστηριοτήτων να βοηθήσει το παιδί να ανεξαρτητοποιηθεί και να είναι λειτουργικό σε οποιαδήποτε περιβάλλον βρεθεί (Σχολείο, κοινότητα, σπίτι). Απώτερος στόχος της είναι να μπορέσει το ίδιο το παιδί να απολαύσει την ζωή, έχοντας κατακτήσει τα απαραίτητες δεξιότητες που χρειάζονται σε κάθε ηλικία.
Πότε καταλαβαίνετε ότι το παιδί σας χρειάζεται Εργοθεραπεία;
To Παιδί σας χρειάζεται να αξιολογηθεί εάν εμφανίζει προβλήματα στα εξής:
- Παρουσίαζει δυσκολίες στην αυτοεξυπηρέτηση (ένδυση-απόδυση, βουρτσισμα δοντιών, μπάνιο, τουαλέτα, χτένισμα, σίτιση).
- Δεν γνωρίζει πώς να παίξει με τα παιχνίδια του
- Δεν παίζει με παιχνίδια που αντιστοιχούν στην ηλικία του ή δεν διατηρεί αρκετό χρόνο αποασχόλησης με αυτά.
- Έχει ελαττωμένο ή αυξημένο μυϊκό τόνο (φαίνεται υπερβολικά σφιγμένο στην στάση του σώματος του ή το αντίθετο πολύ χαλαρό)
- Εμφανίζει αδεξιότητα, πέφτει εύκολα, τρακάρει συχνά με αντικείμενα ή με άτομα (δυσκολεύεται στο να υπολογίσει την θέση του σώματός του στο χώρο).
- Αισθάνεται άβολα όταν κάνει κούνια, τσουλήθρα ή σκαρφαλώνει (αποφεύγει την παιδική χαρά).
- Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο και να ολοκληρώσει πάζλ της ηλικίας του.
- Εμφανίζει υπερκινητικότητα.
- Εμφανίζει ευαισθησία ή υποευαισθησία σε ερεθίσματα που αφορύν την αφή την γεύση, την όσφρηση και την ακοή.
- Δυσκολεύεται να ξεκινήσει μία δραστηριότητα και στην συνέχεια να μεταβεί σε μία άλλη.
- Όταν έχει έλλειψη φαντασίας και ιδεασμού.
- Δυσκολέυεται να μάθει νέα πράγματα, σε σχέση με τα άλλα παιδιά.
- Δυσκολευέται να πιάσει σωστά το μολύβι ή το μαρκαδόρο.
- Παρουσιάζει δυσκολία στο να πιάσει σωστά και να κόψει με το ψαλίδι.
- Δεν γράφει με σωστή φορά-κατεύθυνση τα γράμματα ή τους αριθμούς.
- Δυσκολεύεται να αντιγράψει από τον πίνακα.
- Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ γραμμάτων και λέξεων.
- Δυσκολεύεται να διακρίνει ή να αναπαράγει γράμματα.
- Ο γραφικός του χαρακτήρας είναι δυσανάγνωστος.
- Κουράζεται εύκολα κατά την σχολική του εργασία.
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες.
Η Παρέμβαση του Εργοθεραπευτή αφορά τους εξής τομείς:
Αισθητηριακός τομέας
- Στο αιθουσαίο σύστημα (να αποκτήσει ανεκτικότητα στην βαρυτική ανασφάλεια και στην αλλαγή της θέσης της κεφαλής του σε σχέση με τον χώρο).
- Στο ιδιοδεκτικό σύστημα (να αντιλαμβάνεται που βρίσκονται τα μέλη του σώματός του στον χώρο και να μπορεί να υπολογίσει δύναμη και εύρος κίνησης που απαιτείται για μία κίνηση η δραστηριότητα).
- Στο απτικό σύστημα (να μπορεί να δέχεται κάθε ερέθισμα χωρίς να νοιώθει άβολα).
- Στο ακουστικό σύστημα (να αποκτήσει ανεκτικότητα σε ήχους και θορύβους).
- Στο οπτικό σύστημα
Κινητικός τομέας
Αδρή κίνηση
- Στην ισορροπία
- Στο βάδισμα, στο τρέξιμο
- Στον αμφίπλευρο συντονισμό
Λεπτή κίνηση
- Στη θέση, τη στάση και τη δύναμη του χεριού και των δακτύλων
- Στον έλεγχο του καρπού και του αντιβραχίου
- Στη σύλληψη και στον έλεγχο του μολυβιού
- Στον σχεδιασμό κίνησης των δακτύλων
- Στην ταχύτητα και την ακρίβεια
Γνωστικός τομέας
- Στη συγκέντρωση προσοχής
- Στη μνήμη (οπτική, ακουστική, εργαζόμενη, βραχυπρόθεσμη, μακροπρόθεσμη)
- Στον προσανατολισμό χώρου και χρόνου
- Στην οπτική διάκριση (κατηγοριοποίηση, διαφοροποίηση)
- Στην εκτέλεση εντολών
- Στην οργάνωση
- Δραστηριότητες Καθημέρινης Ζώης
- Στην ένδυση και απόδυση ρούχων και παπουτσιών
- Στη σύλληψη του κουταλιού, στον έλεγχο χεριού ή στόματος
- Στο μπάνιο
- Στην προσωπική υγιεινή, όπως τουαλέτα, περιποίηση μαλλιών και δοντιών
Στο Λογόπολις ΜΑΖΙ θα καταφέρουμε να βοηθήσουμε και να προετοιμάσουμε το παιδί σας για την ζωή (σε οποιοδήποτε στάδιο της και αν βρίσκεται) και θα το κάνουμε να αισθάνεται σιγουριά, βεβαιότητα και αυτονομία: στις κινήσεις που θα κάνει, στον τρόπο που θα μαθαίνει, αξιοποιεί τον ελεύθερο του χρόνο και κοινωνικοποιείται.